Thursday, November 5, 2009

Siapa Dibelakang Tabir Isu Dr Asri?

Masih belum terlewat untuk aku berbicara isu yang sedang hangat ketika ini tentang serbuan serta pertuduhan JAIS terhadap Dr Asri mantan Mufti Perlis tempoh hari.
Pada aku apa yang berlaku telah memalukan JAIS sendiri.Apa motif disebalik apa yang berlaku ini?Siapa dibelakangnya?
Tidak kira dipihak kerajaan pusat atau pekatan rakyat pada aku perkara ini tidak sepatutnya berlaku.Jangan disebabkan politik hal agama dibabitkan sama.Dalam isu Dr Asri sepatutnya JAIS gunakan pendekatan yang berhemah.Beliau bukannya mengajar ajaran sesat.Tak perlulah pergi serbu sampai 30,40 orang.Macamlah beliau penjenayah yang mendatangkan bahaya pada Negara.
Bila ditanya sebabnya soal tiada tauliah yang ditimbulkan.Gunakan budi bicara sebaiknya.Peraturan tetap peraturan,tapi berilah kelonggaran pada beliau.Kalau ajaran yang beliau sampaikan tidak betul,bagaimana Raja Perlis boleh perkenan perlantikan beliau sebagai Mufti suatu ketika dulu.
Lagi satu,adakah semua orang yang berceramah di Selangor ada tauliah.Cuba JAIS pergi siasat di surau-surau dan masjid-masjid di taman perumahan,adakah penceramah yang dijemput ada tauliah dari JAIS.Lagi satu andai yang berceramah tentang agama dengan mengunakan pentas politik adakah mereka ada tauliah?Lepas ni suruh semua kakitangan JAIS buat kerja.Pergi pantau semua surau,masjid serta setiap ceramah yang diadakan adakah penceramah-penceramah mempunyai tauliah yang di keluarkan JAIS.
Yang pegawai JAKIM ni sorang lagi.Tiba-tiba pula menyibuk.Timbulkan soal Ijazah palsu Dr Asri.Kalau betul palsu kenapa korang tak buat pendedahan di peringkat awal.Di saat ni pula nak timbulkan macam-macam isu.Lepas tu tak nak mengakulah pula berkata begitu.Boleh pula cakap kalau Dr Asri nak saman,samanlah wartawan Utusan.Mereka yang salah sampaikan.
Sepatutnya kalau betul wartawan Utusan yang salah sampaikan tak payahlah suruh Dr Asri yang saman,Tuan yang punya diri yang bercakap perlu saman wartawan Utusan tersebut.
Buktikan diri tu benar.
Aku harap Dr Asri dapat melalui keadaan ini dengan tabah.Teruskan berdakwah dan menulis di Minda Tajdid.Aku salah seorang pengunjung tetap di situ dan akan terus mengunjungi selamanya.

1 comment:

airman said...

dikalangan orang ugama pun prkara spt ini banyak ujud, apatah dikalangan orang polotik tentu bercambah. apa itu? jawapan nya ialah PHD dan juga RM